Wat kun je doen als je artrose klachten hebt?

Bij artrose is er sprake van een achteruitgang in de kwaliteit van het gewrichtskraakbeen. Doordat dit achteruitgaat, komt er meer druk te liggen op pezen en botten. Hierdoor ontstaat pijn en stijfheid, wat zonder behandeling alleen maar erger zal worden.  

Verschillende lichaamsdelen 

Dit kan het geval zijn bij je vingers, handen, nek, voeten, schouders rug of bij je knie. Dit kan de dagelijkse gang van zaken toenemend beïnvloeden. Echter zijn er gelukkig een aantal dingen die je kunt doen om de pijnlijke klachten zoveel mogelijk in te perken. Voor meer tips, Bezoek de website van Vrij van Pijn. 

Hierbij vijf dingen die je meteen kan gaan doen: 

  • Zorg voor een gezond lichaamsgewicht: Vooral wanneer je last hebt van artrose in de knieën of de heupen, is het belangrijk om geen overgewicht te hebben. Hierdoor verminder je de druk op deze lichaamsdelen en daarmee ook de pijn.  
  • Blijf in beweging: Regelmatige beweging is goed tegen stijfheid. Stijfheid zorgt voor pijn en door in beweging te blijven hou je de betreffende lichaamsdelen zo soepel als maar kan. Ga niet te extreem bewegen, dit werkt contraproductief.  
  • Doe enkele oefeningen tijdens een ochtendroutine. Aan het begin van de dag je lichaam warmkrijgen zorgt ervoor dat je een goede basis legt om de pijn verder op de dag te verzachten.  
  • Luister goed naar je lichaam: Op de momenten dat pijn opspeelt of je stijfheid voelt, dan is het een goed idee om even kort te bewegen en te stoppen met datgene dat je aan het doen bent.  
  • Neem voldoende mineralen in: Mineralen stimuleren het kraakbeen. Krijg hiervan voldoende binnen om de druk op je pezen, spieren en botten te verlichten.  

Zoek ook naar ervaringen van anderen met pijnklachten om te kijken of er mogelijk een oplossing gevonden kan worden voor artrose.